Jak się odchudzać, żeby schudnąć? Rozmowa z dietetyczką

Jest to mocno złożona kwestia. Dieta zależy od typu sylwetki, jaką ktoś reprezentuje, jak ma rozplanowany system treningowy. Ważne jest też to, czy ktoś chce przyjmować odżywki czy nie? Czy dieta ma być wegetariańska czy też z uwzględnieniem mięsa? Przy budowaniu masy istotne są proporcje białek, tłuszczy i węglowodanów. Warto wtedy zrezygnować ze słodyczy i alkoholu, a wprowadzać tylko dobre jakościowo produkty.

Czy to prawda że ostre przyprawy odchudzają? Chili, imbir itp.? Jak to działa?

Ostre przyprawy przyspieszają metabolizm, dzięki czemu poprawia się przemiana materii. Nie wystarczy jednak jeść samych pikantnych potraw, nie zmieniając nic innego; same nie pomogą.

Czy kawa pomaga w odchudzaniu?

Niekoniecznie. Kawa, co prawda, daje złudne uczucie sytości, podnosi jednak bardzo poziom hormonów stresu, co może spowodować, że nie będziemy tracić tkanki tłuszczowej z okolicy tułowia. Dodatkowo, jeśli kawa nie jest odpowiednio zbilansowana wodą, działa odwadniająco.

Jakie są największe błędy w odchudzaniu?

Jest to np. chęć zbyt szybkiego schudnięcia w stosunku do możliwości, sabotowanie własnych starań poprze podjadanie. Często wybieramy niezbyt odpowiedni czas na początek przygody z odchudzaniem lub też powielamy diety innych bez zwracania uwagi na to, czy są dla nas odpowiednie. Wiele osób po prostu nie chce zmienić żywieniowych przekonań. Głodówki, diety bardzo ograniczające kalorie wbrew pozorom wcale nie działają dobrze.

Czy można jeść na diecie ciemne pieczywo?

Oczywiście, że można. Trzeba tylko zwrócić uwagę na jego ilość.

Dlaczego lekarze nie mogą nam pomóc w walce z nadwagą i chorobami cywilizacyjnymi przy pomocy leków?

Nie można nadwagi wyleczyć lekami. Choroby cywilizacyjne to choroby przewlekłe, przy których same lekarstwa, bez zmiany stylu życia i diety, nie zadziałają.

Czy to prawda, że nie można jeść po 18:00?

Taka kolacja może mieć wpływ, jeśli nie będziemy dbać o jakość posiłków w ciągu dnia, a wieczorem, czyli o 21:00, będziemy jedli najwięcej, przegładzając się w ciągu dnia. Zasada jest inna – dieta ma być dobrana do rytmu pracy, a ostatni posiłek powinien być zjedzony na 3h przed snem. 21:00 to taka ostateczna godzina, o której powinno się coś jeść

Jak wrócić do formy po wakacjach, jeśli zdarzyło nam się nieznacznie przytyć (ach te lody na plaży…)?

Najprościej: jeść co 3-4 h, odstawić lody i słodycze (pozwalać sobie 1-2 razy w tygodniu – nie wieczorem!), owoce jeść w pierwszej połowie dnia, wieczorami ograniczać węglowodany.

Czy to prawda, że powinno się jeść posiłki co 3 godziny, żeby utrzymać pracę metabolizmu? A co w przypadku, gdy ktoś nie jest głodny? Czy w takim razie powinien się zmuszać?

Tak, najlepiej jest jeść co 3-4 h, wtedy organizm komfortowo spala energie na bieżąco, nie musi jej oszczędzać.

Jak wygląda sprawa z piciem alkoholu podczas odchudzania? Czy naprawdę nie można sobie pozwolić na jedno piwo w tygodniu? Jakie ilości i jakiego alkoholu mogą przekreślić nasze wysiłki?

Stwierdzenie, że nie można jest bardzo ogólne. Lampka wina nie zaszkodzi, piwo – to już sprawa indywidualna. Podczas odchudzania alkohol nie jest polecany z uwagi na podsycanie apetytu, a to może spowodować odejście od reguł diety.

Czy powiedzenie „kolację oddaj wrogowi” ma w sobie coś z prawdy? Nie powinno się jadać kolacji?

Nie, nie… Powinno się jeść kolację, tylko odpowiednio skomponowaną.

Czy niełączenie podczas posiłku węglowodanów i tłuszczy przyniesie pozytywny skutek?

Tak, wielu osobom usprawnia trawienie, dzięki czemu nie mają niektórych dolegliwości, np. wzdęć.

Jak według Pani powinna wyglądać odpowiednio skomponowana kolacja?

W skład takiej kolacji powinno wejść białko: mięso, ryba, wędliny, sery, warzywa, lekki omlet, sałatka z dodatkiem ryby, mięsa lub białka roślinnego: cieciorka, tofu. Im wieczorem mniej węglowodanów pochodzących z makaronów, ryżu, pieczywa, tym lepiej dla utrzymania sylwetki.

Ile wody dziennie się powinno pic podczas odchudzania? Więcej niż normalnie? Jakich napojów się powinno unikać?

Generalnie powinno się pić 1,5-2 litry wody, nie tylko podczas odchudzania. Należy unikać wód smakowych, napojów gazowanych, napojów typu Nestea, drinków na bazie soków oraz soków zagęszczonych do rozrabiania z wodą.

Jakie zagrożenie dla zdrowia niesie za sobą szybkie odchudzanie ?

Przede wszystkim spadek tempa przemiany materii, który często już potem nie powraca do stanu sprzed odchudzania. Organizm każdą radykalną (i nie tylko) dietę pamięta tzw. pamięcią metaboliczną, dlatego wiele osób popadających z diety w dietę przestaje chudnąć i wręcz przeciwnie – tyje. Dodatkowo zaburzeniu ulega gospodarka hormonalna.